Krigens vitner

I flere år har jeg vært opptatt av enkeltmenneskene i historien om krigsårene. Opplevelser som var, og fremdeles er, åpne sår for mange.  Gjennom min gjerning som forfatter og frilansjournalist med en sterk interesse for krigshistorie har jeg møtt personer som ønsket å dele sin historie. Jeg har også gjort noen “dypdykk” i enkelthendelser som jeg mener fortjener å bli fortalt.

Materialet er stort, men kan absolutt bli mer omfattende. Idéen om en bok kom fra forlaget jeg gir ut mine bøker via. Etter å ha skrevet en rekke artikler og noen bøker sitter jeg igjen med inntrykk fra Finnmark som jeg ivrer etter å dele med leserne. Derfor har valget vært enkelt. Det må bli bok. Det blir bok.

brennelv 3

Branntomter. Deportasjoner. Huleboere. Sterke inntrykk. Historier…

Krigshistorien i nord fikk nylig et løft gjennom store økonomiske bidrag til forskningen. Dette er svært gledelig og på høy tid. Når jeg foreleser, møter skoleklasser eller i andre sammenhenger deler mine erfaringer fra arbeidet med krigshistorien i nord hender det at jeg snakker om isfjellet, man ser bare toppen. Under ligger alt det andre. Alt som ikke har blitt fortalt.

Etter krigen var folket i Finnmark opptatt av å bygge opp det de hadde mistet gjennom brenningen. Man snakket ikke om krigen de første årene. Man ville skåne barna. Når folket endelig kom i hus, og fikk arbeid, kom traumene. For noen ble minnene vanskelige å bære. Selv i dag merker jeg at etterkommere av de som var i første linje under krigen bærer med seg sine foreldres og besteforeldres minner. Selv i dag sliter mennesker med krigens ettervirkninger. Det skal man ha respekt for. Denne boken vil ta for seg noen av historiene, fortalt av menneskene som opplevde det.

Kontakt meg gjerne på e-post ved å klikke her

Et minne fra deportasjonen Petra Antona Henningsen fra Smørfjord ble sendt med Carl Arp den 8.november 1944 sammen med 1599 andre Foto Roger Albrigtsen.

Petra Antona Henningsen er en av menneskene som opplevde å bli vekket tidlig om morgenen, revet ut av sitt trygge hjem og bli sendt sørover mot en uviss fremtid. På bildet er foreviget øyeblikket hun og bestemoren Anna Malene går om bord i Carl Arp, hvor mange mennesker skal miste livet de neste dagene. Foto: Roger Albrigtsen

 

 

 

 

 

Leave a comment

Filed under Bok, Uncategorized

Leave a Reply

