Jeg liker gamle folk!

Jeg liker å snakke med eldre mennesker, helt fra jeg var liten gutt har jeg alltid vært opptatt av de gode fortellingene. Det gikk så langt en gang at jeg forspiste meg på tynnlefse hos en av min fars tanter, tiden gikk og jeg lyttet og spurte.

I samebygda Kautokeino bor det flere damer som har passert den anstendige alderen 90. To av disse, Jordmor Sara og Asbjørg har leserne av lokalavisen Ságat blitt litt nærmere kjent med gjennom mine artikler. Den tredje historien kommer snart.

Slike historier er viktige for meg, det å kunne bruke tid på å sette meg ned sammen med de eldre og lytte til deres fortellinger. Det å få et innblikk i et tid som er forbi. Det å kunne studere gamle, falmede, fotografier sammen skaper en nærhet til det som var, historiene og minnene som man, i mine øyne, må ta vare på. For hva er vi egentlig uten en kjennskap til vår fortid?

Når jeg tar i bruk lydopptakene fra samtalene jeg har hatt er det noe som spesielt er viktig for meg:

Hva er det jeg vil fortelle?

Hvem skal jeg nå?

Hvilken “stemme” skal jeg bruke?

Hvordan kan fotografiene “krydre” historien og gjøre den mer nær for leseren?

Kjører alene. Lemet Sárá kjører alene. Foto privat

Jeg bruker nok altfor mye tid på nettopp dette, selv mener jeg det er vel anvendt tid.

Det er nok av historier der ute, jeg gleder meg til å fortelle noen av dem.

Dere finner Ságat på buyandread.com

GOD PÅSKE!

Hilsen

R

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

