Nytt skriveår

Den 1.januar er her, og med det et helt nytt skriveår. Å gi ut tre bøker i løpet av en 12 måneders periode har vært en utfordring, men nå har det endelig blitt fullført. Det siste brevet, Krigsår i bilder og Fra fattidom til krig -og fred? er alle bøker som på hver sin måte tar for seg hendelser som har preget generasjoner. Hendelser som er nære i tid. I tillegg til disse tre bøkene har jeg i perioden hatt gleden av å møte mennesker som har en sterk historie å fortelle, mennesker som har gitt av sine personlige beretninger. For dem har det vært godt å snakke om hva de gikk igjennom under okkupasjonen og gjennom deportasjonen senhøstes 1944. Det er sterke historier, men så absolutt viktige å formidle til alle som ikke har vært igjennom det helvete som den tyske armé påførte befolkningen i Finnmark og Nord-Troms gjennom sin brente jords taktikk.

2014 var året hvor jeg hadde gleden av å delta på minnesmarkeringer både i Murmansk og i Kirkenes. Markeringer i forbindelse med at det var 70 år siden Kirkenes ble frigjort. Slike markeringer må finne sted for at vi aldri skal glemme.

For 2015 har jeg lagt noen planer, men er ennå usikker på om alle vil la seg gjennomføre. Det er et spørsmål om å finne bidragsytere som ser verdien i arbeidet man nedlegger for å bevare minnene. Noe er sikkert, det vil komme minimum to bøker fra min hånd i år, i tillegg vil jeg fortsette å skrive artikler. Livshistorier er et område som er relativt nytt for meg, ihvertfall i bokform. Møtet med Ole Lindseth og arbeidet med boka Fra fattigdom til krig -og fred? har gitt meg opplevelser som alltid vil være bevart som gode minner. Det ser også ut til at boken faller i smak hos leserne, intet gleder meg mer.

Å arbeide med krigshistorie har de siste årene blitt en del av mitt liv, nærmest en besettelse vil kanskje enkelte hevde. For meg handler det om respekt, Respekt for alle som har opplevd og ennå i dag gjenopplever krigen. Fokuset i år vil være både på at det er 70 år siden landet ble frigjort og at det er 75 år siden landet ble okkupert. Det raser kriger hver eneste dag rundt i verden, mennesker legger på flukt og opplevelsene blir sår på sinnet. Sår som kanskje aldri leges. Jeg skal gjøre det jeg kan for at historiene skal bli kjent, det er mitt nyttårsforsett,

Ønsker alle som leser blogg, bøker, intervjuer og artikler et fantastisk nytt og spennende år!

cover_fogra39-1a3_poster_printomslag_frontsepals_storbilde

2 Comments

Filed under Uncategorized

2 responses to “Nytt skriveår

  1. Godt nyttår og godt nytt skriveår til deg. Skal hilse fra min mor og si at hun liker den siste boka di godt.

Leave a Reply

