Ventetid

Påsken er over og de siste justeringene er foretatt. Nå går min tredje bok Krigsår i bilder Glimt fra Norge 1940-1945 straks i trykken. Det ble en liten utsettelse i forhold til første oppsatte dato, men slikt har jeg lært meg å leve med. Det er alltid noe som må endres eller oppdateres av informasjon i manus. 

Bilde

Nå er jeg inne i den såkalte “ventetiden”, perioden fra boken går i trykk til jeg står med det første eksemplaret i hånden. Jeg kan best beskrive ventingen som et vakuum hvor du føler deg helt tom (for luft). I måneder har du jobbet med boken, skrevet og forkastet tekster, glemt noe, husket noe annet, funnet ny informasjon og kastet gamle ideer. Du har telefonert, sendt e-poster og hatt samtaler med en rekke mennesker som har kommet med sine bidrag til arbeidet. Men det er du selv, i nært samarbeid med forlaget, som har hatt den største jobben med å sortere hva som skal med og hva som skal ut. 

Nå har boken begynt å bli synlig ute i nettbokhandlerne og på facebook. Det er godt å se at flere ønsker å skaffe seg denne boken, det er slik man som forfatter finner ny energi til å gi ut flere bøker i årene som kommer. Krigsår i bilder er nummer tre. De to andre var “Sepals” og “Det siste brevet”, begge disse har fått et stort publikum og tilbakemeldingene varmer. 

Bilde

Bilde Omslag Det siste brevet & Sepals

 

Ved utgivelse vil jeg blogge mer om følelsen av å stå med den nye boken i hånden, hva som skjer videre med boken når den starter sitt eget “liv”, litt om ev. presseomtale og om hvordan den blir mottatt av publikum. I tillegg skal jeg slenge ut noen smakebiter fra boken på bloggen. 

Men akkurat nå: ventetid…

Som Margit Sandemo sa: “Jeg skriver bøkene slik jeg selv ville likt å lese dem, ganske enkelt.”

Jeg håper at akkurat du finner boken Krigsår i bilder Glimt fra Norge 1940-1945 interessant. 

Bilde

Omslag Krigsår i bilder

 

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

