Fotografienes hemmeligheter

I arbeidet med min bok “Krigsår i bilder Glimt fra Norge 1940-1945” har jeg forsøkt å gi enkeltfotografier liv gjennom å lage billedtekster som gir informasjon om hva en ser, men også ønsket jeg å sette bildene inn i en større sammenheng hvor de hører hjemme. Dette for at leseren skal få et bedre utbytte av boken og en interesse for å vite mer om hendelsene som gjengis i det enkelte foto. Derfor er boken også egnet for skolenes undervisning rundt emnet krigen i Norge.

BildeHammerfest i flammer. 

Noen fotografier har motiver som er lette å “ta”, andre er det verre med. Tyske soldatalbum inneholder som oftest noen ord om reisen til Norge i 1940, et par kjente bilder og en haug med postkort. Naturen fascinerer og resulterer i egne naturfoto fra den enkelte soldats hånd. Det ble tatt millioner av bilder i Norge av tyske soldater, ikke alle er av en slik billedkvalitet at de egner seg på trykk. Atter andre viser kvaliteten på den tids fotoutstyr.

Bilde

Mosjøen

I dag er de skikkelig gode albumene blitt ettertraktede, svært ettertraktede. Priser fra 3000 til 8000 kroner per album er ikke uvanlig. Enkeltbilder kan også oppnå en svært høy pris på auksjoner. Kjøperne kan være museer, samlere eller andre som ønsker å bringe bildene hjem til Norge.

Museer, historielag og entusiaster innenfor krigshistoriske emner fortjener en hyllest. På facebook, via e-post og telefon treffer man mennesker som lar det gå sport i å løse fotografienes gåter. Et bilde som legges ut i en facebookgruppe engasjerer sterkt og gir alltid nye opplysninger. En facebookgruppe jeg besøker hver eneste dag er WW2 fra Narvik til Kirkenes. I skrivende stund har gruppen 1405 medlemmer, tallet vokser jevnt og trutt. Bilder deles, historier fortelles og ny kunnskap kommer for dagen. Alt til glede for medlemmene i gruppen. Du må be om medlemsskap, i mine øyne må det være slik.

At gruppen er lukket og takhøyden stor er viktig for å kunne ha tillit til at fotografier du deler ikke misbrukes av andre. 

Fotografier forteller historier, det er det ingen tvil om. Jeg har tidligere kalt dem frosne øyeblikk. Imidlertid forteller ikke bildene hele sannheten rundt det portretterte, akkurat det er det viktig å understreke. Som oftest vet vi ingenting om fotografen. Hvem var han? Hvordan kom han til Norge? Hvordan opplevde han soldatlivet i nord? Overlevde han krigen? Slike spørsmål har jeg i hodet i det jeg åpner et album for første gang. Jeg tar del i noe som en person mente var viktig nok til å få plass i hylla.

Respekt er ordet.

Bildet under ble tatt på Hell i Stjørdal under invasjonen i 1940.

Motiv: britiske soldater som er tatt til fange av tyskerne.

Fotograf: ukjent.

Bilde

Nå er boken snart i handelen.

Gleder meg til å la leserne bedømme, kommentere og (forhåpentligvis) lære seg noe nytt.

bilde

 

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

