Et bilde sier mer enn tusen ord…

Jeg har i mange år arbeidet med historier fra den andre verdenskrig i Norge. I boken om de ukjente Sepalsbasene på svensk jord tok jeg for meg historien om hvordan amerikanske OSS (dagens C.I.A.) finansierte etterretningsbaser på svensk jord i perioden 1944-1945. Bakgrunnen for at jeg begynte arbeidet med boken var at min mor fant noen fotografier etter min avdøde morfar. Fotografiene fascinerte meg, de var et frosset tidsbilde av hendelser som utspant seg i fjellene på svensk side av grensen øst for Narvik. Ved hjelp av en notisbok, som lå sammen med fotografiene, fant jeg to av min morfars venner som kom med ytterligere bidrag til historien. Det tok noen år, men resultatet kom i form av en bok som også ble oversatt til svensk. 

BildeBilde

Bilde

 

Bilde

 

 

Fotografier som fortalte historier når de ble satt inn i en sammeheng. Fotografier som ga meg en forståelse for hva min morfar hadde opplevd under krigen. Fotografier som engasjerte og fikk meg til å tenke på hvor viktige slike bilder er for å forstå vår felles, nære, fortid.

I mitt neste prosjekt var det på tide å bevege seg nordover til stedet hvor jeg har bodd siden 1997, Porsanger. Stedet Lakselv og områdene rundt den 123 kilometer lange Porsangerfjorden var svært strategiske for tyskerne under krigen. Bombetokter mot de allierte konvoiene kunne utføres med utgangspunkt i Banak flyplass og Billefjord Sjøflyhavn. Værobservasjonstokt, bombinger, store katastrofer og de sovjetiske krigsfangenes lidelser. Det var nok å ta av og å skrive om. Men bildene manglet. Jeg hadde fått tak i noen, men på lang nær nok til å fylle en bok. Ved hjelp av en rekke gode hjelpere fikk jeg tak i fotografier som ga et godt tidsbilde. Boken skulle hete “Minnene lever”, men en e-post i januar 2013 endret tittelen til “Det siste brevet”, undertittelen ble “menneskeskjebner og tysk krigsoppbygging Porsanger-området 1940-1945”. Boken kom ut like før jul i 2013. 

Bilde

 

Jeg har alltid likt å studere bilder, finne informasjon og knytte denne sammen med motivene.

Fra Forlaget Kristiansen, som utgir mine bøker, kom ideen om å lage en bok som dekker et større geografisk område enn Finnmark (som i “Det siste brevet”) og Nordland/Troms (som i “Sepals”). En billedbok om krigsårene i Norge som inneholder fotografier jeg selv velger ut og redigerer/kommenterer. For en som er over snittet interessert i bilder er dette et drømmeprosjekt, men også en stor utfordring. Målet er at boken skal gi leseren ny kunnskap og en lyst til å finne ut mer om hendelser som er skildret i tekst og bilder. Det må være en bok som skal engasjere, åpne øyne og skape interesse for historie og historiene. En bok som brukes, over tid. Jeg tror dette blir bra. Nå er omslaget her:

Bilde

2 Comments

Filed under Uncategorized

2 responses to “Et bilde sier mer enn tusen ord…

  1. Dina böcker är mycket intressanta och lärorika. Du gör en stor insats för att unga personer, särskilt i Sverige, ska kunna förstå vad som hände under kriget. Jag ser fram emot att läsa din senaste bok.

Leave a Reply

