Å skrive livshistorier

I løpet av den neste måneden gir jeg meg i kast med et prosjekt som innebærer at jeg skal fortelle om livet til en mann, en helt vanlig uvanlig mann.

Bilde

Leseren blir med på en reise fra barn til pensjonisttilværelse. Livet skildres med hans egne ord, de gode historiene skal komme på trykk og man får gjengitt bilder og øyeblikk fra et helt liv på godt og vondt. Gjennomgående er fortellerens stemme.

De som kjøper boken skal få lese historiene de har hørt før, men de skal også få historiene som aldri tidligere har blitt fortalt.Bilde

Mannen er fra Finnmark og har opplevd krig og evakuering, minnene er sterke. Spesielt minnet om den umenneskelige behandlingen av sovjetiske krigsfanger er sterkt.

Jeg tenker å bygge opp boken slik:

Barndom

Krigstid/Evakuering

Ungdomstid

Familien

Årene med arbeide

Hobby/interesser

Livet som pensjonist

Et blikk mot fremtiden

Slik mener jeg at jeg bør jobbe:

Selve intervjuene vil gå over flere dager, minimum 8-10 timers samtale totalt. Under intervjuene bruker jeg en digital diktafon slik at jeg er lyttende og samtidig spiller inn alt. Deretter skal kapitlene inndeles kronologisk og klargjøres for utgivelse. Bilder skannes og billedtekster utarbeides. Forlaget tar seg av layout bokomslag, innmatsfil, trykking og markedsføring.

Wish me luck! Gleder meg!

Det er sikkert flere der ute som vil ha sin livshistorie fortalt…

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

