Skrivesperre?

De fleste av oss som skriver opplever innimellom en delvis, eller i verste fall total, skrivesperre. Du vet følelsen der en kopp kaffe eller en røyk ikke holder? Det nytter ikke å ta en pause, pausen blir bare mer pause på en måte. Du ser på datamaskinen som ligger der som en fremmed skapning som ikke har blitt invitert. Du begynner å svette…

Så hva gjør du? Det er en haug med råd å finne på nett. Bare å google det. Lykke til!

Takk for nå.

Eeeeh… Neida, jeg bør vel komme med noen velmente ”Dette funker for meg”-råd.

Da kjører vi på:

Tenk på hvorfor du skriver

Sett deg ned med en kopp kaffe, et glass vann, litt vin eller hva som måtte funke for deg. Kanskje er du ”ooops-der sølte jeg cola på pc´n igjen” typen. No matter what (eller vått). Du skal se for deg alle tekstene som aldri har blitt skrevet, se for deg hvordan det er å se din egen artikkel på trykk, ditt dikt i et magasin, din bok i bokhyllen eller din novelle med karakteren 6. Se for deg hva du vil og hvor du vil. Er dette kun en hobby eller er det noe du gjør for å få penger til smør på brødet?

Vær positiv!

Å neeeeei, tenker du kanskje nå. Ikke en til sånn fjott som har blitt bitt av ”vær deg selv – se lyset – føl energien – flyt – kjenn din indre stemme” eller en annen sånn basill som flyter rundt i trykte og sosiale medier. Jeg er ikke bitt av noe som helst og den eneste basillen som har stukket innom i det siste har vært den jeg plukket opp under et frilansoppdrag på Midnattsrocken i Lakselv for noen dager siden. Det jeg gjør hver morgen er følgende: Jeg står opp, pisser, tar en røyk, drikker litt kaffe… tilbake på badet igjen kikker jeg meg i speilet (selvfølgelig like jævlig syn hver morgen siden jeg selvfølgelig satt oppe og skrev til klokken 0300 sist natt, for ordens skyld: klokken er 01:53 når dette skrives) og sier til meg selv: Dette blir en flott dag! Mer skal det ikke til. Men om det hjelper på skrivesperre, se det er en annen sak. Humor er livets krydder!.

Ha en plan med skrivingen!? Eller???

Når du skriver er du din egen sjef. Det er nettopp det som er så deilig med en slik ”jobb”, jeg kaller det jobb i anførselstegn fordi skriving for meg er noe jeg elsker, det er en hobby som tok litt av. Om noen leser det jeg skriver er av mindre betydning egentlig. Jeg bare må få ut ordene. Plan ja, det var det jeg skulle skrive litt om. Jeg har sjelden en plan. Det funker for meg. Kanskje ikke for deg. Når en deadline nærmer seg skjer det et eller annet og det er definitivt ikke Vitaepro. Jeg raser avgårde. I perioder hvor kildestudier har tatt kanskje to eller flere år er selve skrivejobben den som går raskest. Merkelig nok egentlig. Men skal du være disiplinert setter du opp hvilke tidspunkter du skal skrive på hver eneste dag, du lager et ”så mange ord skal jeg skrive i dag” mål for dagen.

Jobb med flere prosjekter på en gang

Jeg skriver artikler som aldri ser dagens lys, bøker som aldri kommer til å bli utgitt og små historier ingen kommer til å få høre.

Hvorfor?
Fordi det er å skrive. Det er å la fingrene leke over tastaturet på jakt etter miljøskildringer, ideer, tanker, sinnsstemninger og personskildringer. Det er å være inne i det ene prosjektet for så å kunne bytte til det neste når det begynner å gå litt trått. Sånn skaper du variasjon, ikke bare i tekstene som skal ned på papiret, men også for deg selv.

Siste rådet må være å vite når du er ferdig og da kunne ha evnen til å ta en pause. Der har jeg selv ganske så mye å lære…

I neste uke reiser jeg på ferie med familien. For første gang på lenge skal min kjære Macbook få hvile litt.

Hvile skal dere som har tatt dere tid til å lese mine skriblende grublerier også få gjøre, beklager at det har vært tett som hagl mellom bloggens innlegg.

I am new to this shit! (Blogging).

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

