Første bok

Min første bok om den ukjente Sepalsoperasjonen kom ut via Forlaget Kristiansen og senere i et samarbeid med Orion Forlag.

Bilde

Boken beskrives slik i omtalen:

På svensk side av grensen oppe i nord ble det under krigen bygd opp et nettverk av etterretningsbaser for hemmelige agenter, kurèrer, flyktninger, våpen og utrustning; Sepalsbasene. Denne virksomheten rettet mot det okkuperte Norge, foregikk i all hemmelighet. Håkon Kyllingmark var mannen som fikk i oppdrag å lede det praktiske arbeidet. Samarbeidet mellom nordmenn, svensker, briter og amerikanere muliggjorde denne operasjonen, som innebar stor risiko for de involverte partene. I perioden fra august 1944 til frigjøringen gjorde alle tilknyttet basene en uvurderlig innsats for friheten.

Boken gir en enkel innføring i hva som lå bak Sepalsoperasjonen, hvem som trakk i trådene i etterretningstjenestene på norsk, svensk, britisk og amerikansk side, og ikke minst blir vi kjent med flere av dem som gjorde selve jobben ute på basene, eller hadde kontakt med disse. I tillegg inneholder boken flere utdrag fra rapporter som forteller om dramatiske hendelser, ikke minst i kapitlet Skuddene på Skamdalsbakken. Her får vi den sanne versjonen av hva som hendte da tyske soldater overrasket norske spesialsoldater i en gamme oppe på fjellet; en historie som hittil har vært myteomspunnet.

Boken er rikt illustrert med rundt 90 fotografier, de fleste fra basene i 1944-1945.

Boken har solgt godt og er også utgitt i Sverige.

Det har vært en fantastisk reise fra det som først var et forsøk på å lage et lite familiært slektshefte om hva min morfar gjorde under krigen og frem til at hans historie viste seg å være så mye mer.

Boken har gitt meg mulighet til å holde forelesninger, åpne et museum og nylig også jobbe med en dokumentarfilm basert på boken.

Bilde

Boken kan bestilles her